Ordförande har ordet - Arkiv

2008-11-15, HISTORIK OM EPATRAKTORN

Nedanstående är hämtat från Vägverkets hemsida.

Det finns säkert flera av er som läser detta som har minnen från 1940-1950 då Epatraktorn var en viktig dragare. Hör av er med minnen och gärna också bilder (foton).

Från Vägverkets hemsida: fakta/historik:

Epatraktorn i folkhemmets tjänst
Epatraktorn förknippas idag oftast med en kraftigt ombyggd gammal Volvo Duett, med bl a strypt motoreffekt och som ömt vårdas av motorintresserad ungdom under 18 år.
Epatraktorn har dock en lång historia. Den tillkom för att avhjälpa bristen på dragfordon i Sverige i början av andra världskriget och fick enligt den s.k. Epatraktorförordningen från 1940 inte ha fjädrad bakaxel och inte större avstånd mellan de yttersta hjulaxlarna än 225 cm. Parallellt med Epatraktorn utvecklades också den s.k. A-traktorn, som var en till traktor ombyggd bil. Ombyggnaden skulle vara av sådant slag att det var uppenbart att fordonet inte längre var avsett för person- eller godstransporter.

I Vägverkets utställning visas ett flertal Epatraktorer från 1940- och 1950-talet och hur dessa på olika sätt kunde användas inte bara som dragfordon utan även som kraftkälla för diverse andra arbetsredskap.

Mopednostalgi
Just som Sverige under det tidiga 1950-talet börjar ta det stora förändringssteget kom lagen som tillät motoriserade cyklar utan körkort, försäkring eller registrering - mopeden föds. Under samma tid växte behovet av billiga transportfordon. Arbetskraften blir mer rörlig och den nya fritiden ställde större krav på att vi kunde förflytta oss.

Vägverkets museum har en stor samling av mopedmotorer från 1950-talet och början av 1960-talet, som ursprungligen inlämnats till Statens bilinspektion för s.k. typbesiktningar. Ett antal av dessa nya motorer visas nu, bl.a. av märket Kuli. Kring dessa motorer har utställningen om mopeder och mopedtillbehör byggts.
SLUT.

» Senaste brevet från ordförande