Hänt med bild

2009-07-29, EPAN

(29 juli) (uppdaterad 1 aug)

EPA-traktorn som klubben fått från Kista Hembygdsgård i Väddö är körklar. En Volvo från 1928(?). Hjulen har helt friska och fina träekrar. Nygamla däck som Nicke fixat. Bensin i mjölkflaskan och kräm i batteriet.

Nils-Gunnar och Bengt E hämtade EPAN idag och körde den till Färsna. Vid Veterantraktorernas dag den 8 augusti blir det premiärvisning. Motorn är genomgången, konverterad från 6V till 12V. De nygamla däcken runt gör att EPAN fått en helt ny look. Den omfattande renoveringen har utförts av Nicke Carlsson och Kalle Öhman med bistånd av Sonny i Nickes verkstad i Finsta.
FOTO 1: Nicke vid ratten på EPAN.
FOTO 2: Bild på förarplatsen. Mjölkflaskan är tank för bränsle. Den har också drivits med gengas. Aggregatet finns kvar och ska monteras på.
-29.7.09 Bengt E
........
HÄR FÖLJER EN KORT INFORMATION OM EPA-TRAKTORER I ALLMÄNHET

HISTORIK OM EPATRAKTORER

Det finns säkert flera av er som läser detta som har minnen från 1940-1950 då Epatraktorn var en viktig dragare. Hör av er med minnen - gärna med bilder. Vår EPA-traktor har också drivits med gengas. Aggregatet finns bevarat och kommer att monteras på EPAN.

Från Vägverkets hemsida: fakta/historik:

Epatraktorn i folkhemmets tjänst
Epatraktorn förknippas idag oftast med en kraftigt ombyggd gammal Volvo Duett, med bl a strypt motoreffekt och som ömt vårdas av motorintresserad ungdom under 18 år.
Epatraktorn har dock en lång historia. Den tillkom för att avhjälpa bristen på dragfordon i Sverige i början av andra världskriget och fick enligt den s.k. Epatraktorförordningen från 1940 inte ha fjädrad bakaxel och inte större avstånd mellan de yttersta hjulaxlarna än 225 cm. Parallellt med Epatraktorn utvecklades också den s.k. A-traktorn, som var en till traktor ombyggd bil. Ombyggnaden skulle vara av sådant slag att det var uppenbart att fordonet inte längre var avsett för person- eller godstransporter.

I Vägverkets utställning visas ett flertal Epatraktorer från 1940- och 1950-talet och hur dessa på olika sätt kunde användas inte bara som dragfordon utan även som kraftkälla för diverse andra arbetsredskap.

Mopednostalgi
Just som Sverige under det tidiga 1950-talet börjar ta det stora förändringssteget kom lagen som tillät motoriserade cyklar utan körkort, försäkring eller registrering - mopeden föds. Under samma tid växte behovet av billiga transportfordon. Arbetskraften blir mer rörlig och den nya fritiden ställde större krav på att vi kunde förflytta oss.

Vägverkets museum har en stor samling av mopedmotorer från 1950-talet och början av 1960-talet, som ursprungligen inlämnats till Statens bilinspektion för s.k. typbesiktningar. Ett antal av dessa nya motorer visas nu, bl.a. av märket Kuli. Kring dessa motorer har utställningen om mopeder och mopedtillbehör byggts.
SLUT.

- - - - - - - - - -
FAKTA OM VÅR EPA-TRAKTOR (inskrivet 1 aug -09):
Vår klubbmedlem Arne Gillberg har forskat efter grundläggande fakta om bilmodellen. Den är ombyggd. Efter hand som vi får mer info kompletteras dessa uppgifter. Det som också är intressant är när den är ombyggd, vem vilka som har använt den och till vad. Vi vet också att den varit körd med gengas.
-o-o-o-o-
Volvo Lv 60, 61. Totalvikt 4,1 - 4,2.
Tillverkningsår 1929 - 1932.
Motor: DB 3,01 lit. 55 hk/3 000 varv
6 cyl, 76,2 diameter x 110 slag sida
(källa Volvo Last då & nu, 1981)
- - - - - - - - - - -

» Tillbaka

Hänt med bild - Arkivet | Senaste inlägget



trans